Jysk Fynske Medier


Print - 4 gode tips

Online - 4 gode tips

Radio - 4 gode tips



Radio - 4 gode tips




Ønsker du at bruge dit radiospot til branding/profilering og opbygning af kendskab, vil det ofte være kampagner, som er afviklet over en længere periode, som egner sig bedst. Husk den røde tråd i al din markedsføring, såsom farver, logo, værdier, følelser. Det er helt essentielt, for at opnå kendskab og få opbygget en brand værdi hos modtageren.

God ide at følge strategien "less is more". Vi vil anbefale 1-2 budskaber, hvor antallet vil afhænge af radiospottets længde. Få fakta samt få budskaber gør det overskueligt for modtageren samtidig med, at dine egne budskaber ikke ender med at kæmpe om opmærksomheden.

Hvis budskabet i dit radiospot er at påvirke kunden til køb/købsovervejelse, bør radiospottet også understøtte dette. Sæt dig altid i lytterens sted og gør opmærksom på den potentielle kundes udbytte og de fordele, som vedkommende måtte få, ved at gøre brug af dit produkt eller din serviceydelse. Undgå at begynde med at tale om "dig selv" og/eller give fakta, da lytterne vil have en tendens til hurtigt at miste interessen. 
De få fakta der skal med, som for eksempel afsenderen eller et call to action, bør ligge til sidst i spottet.
Hvis radiospottet skal indeholde et call to action, kan det for eksempel være et specifikt tilbud. Dette vil ofte egne sig til kampagner, der afvikles massivt i en kortere periode.

Det er helt essentielt at få skabt et miljø, hvor kunden vælger din virksomhed fremfor dine konkurrenter. Det opnås ofte ved billeder, følelser og få fakta. Brug derfor gerne "billeder", hvis din spotlængde tillader det. Hvis du kan skabe "billeder" i modtagerens hoved samtidig med, at det vækker en bestemt følelse hos modtageren, vil det medvirke til at skabe mere loyalitet hos kunderne. Det kan især opnås ved brug af reallyde (lydeffekter) og ved at fortælle en god historie. Dette vil dog ofte kræve noget plads i spottet og egner sig derfor bedst til længere spots.

Tilbage til forsiden af medietips - klik her