Jysk Fynske Medier

2019 er det hidtil bedste resultat

23. april 2020


Jysk Fynske Medier tjente 25,127 millioner kroner i 2019. Det er det bedste resultat i de fem årsrapporter, Danmarks næststørste private medieselskab har afleveret siden sin dannelse i 2015. Omsætningen steg samtidig fra 1,7 til 1,9 milliarder kroner. Det fremgår af virksomhedens årsrapport, der offentliggøres i dag.

”Året var udfordrende, fordi annoncemarkedet på print faldt markant, men vi var heldigvis i stand til at vækste vores abonnementssalg og digitale omsætning og samtidig styre vores omkostninger, så vi kunne lave et tilfredsstillende resultat. Samtidig har vi iværksat udviklingstiltag, som vil styrke os i fremtiden”, siger JFM’s administrerende direktør, Jesper Rosener.

Han finder det afgørende, at koncernen også i de kommende år har ressourcer til at udvikle nye produkter og købe virksomheder. Derfor gennemførte JFM i oktober en omkostningsreduktion på 228 millioner kroner over de kommende tre år.

”Det vil give os kræfter til at udvikle os i en periode, hvor vi regner med, at annoncemarkedet på print vil fortsætte med at falde med cirka ti procent om året, siger Jesper Rosener.

Han glæder sig meget over, at det i 2019 lykkedes at samle alle landets lokale og regionale dagbladshuse om at ansøge om og også få tildelt sendetilladelsen på FM4. Den 1. november gik Danmarks nye taleradio, Radio4, i luften med JFM som hovedejer.

”Vi er glade for de næste otte år at kunne lave taleradio til hele Danmark. Da alle de lokale mediehuse er med, er vores ambition at dække hele landet meget bredere og grundigere, end andre landsdækkende medier gør”, siger Jesper Rosener og oplyser, at JFM har ændret sin mission om at støtte demokrati og sammenhængskraft i udgivelsesområderne i Jylland og på Fyn til nu at gøre det samme i hele Danmark, men stadig med rod i det lokale.

Coronakrisens udbrud i marts rammer danske medier og også JFM hårdt med markant faldende annonceomsætning, og derfor forventer Jesper Rosener et betydeligt underskud i 2020.

”Vi ved endnu ikke, hvad krisen koster os, eller hvordan vores annoncemarkeder ser ud på den anden side. Når vi ved det, vil vi begynde arbejdet med at genopbygge vores styrke til at udvikle os. Det er helt afgørende”, siger Jesper Rosener.

Yderligere oplysninger:

Administrerende direktør Jesper Rosener, telefon 2177 2032.


Jysk Fynske Mediers publicistiske regnskab

 Sammen med den traditionelle årsrapport udgiver Jysk Fynske Medier også sit publicistiske regnskab for 2019. Det er redaktionens egen vurdering af, hvordan det gik med journalistikken.

Halvt i spøg og halvt i alvor kalder vi det for vores vigtigste regnskab, fordi vi er sat i verden for at understøtte demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne. Det er flotte ord, men de får jo først betydning, når man kan se, hvad de konkret betyder, siger ansvarshavende chefredaktør Peter Orry.

Han understreger, at det publicistiske regnskab skal rumme såvel godt som skidt fra årets løb.
”Vi er glade for det meste, men vi laver også fejl. Derfor fortæller vi ikke kun om det, vi er stolte af, men også om det, vi burde have gjort bedre”, siger Peter Orry

I det publicistiske regnskab kan man blandt andet læse, at Jysk Fynske Medier i 2019

ugentligt havde 656.000 læsere på sine i alt 14 dagblade, 784.000 læsere af 53 ugeaviser, 1.051.000 brugere på koncernens nyhedssites og 823.000 lyttere på fire kommercielle radiostationer. arrangerede 59 vælgermøder under valgkampen.
indførte robotjournalistik om virksomhedsregnskaber og bolighandler
lancerede en daglig podcast til læserne af avisen Danmark
var indbragt for Pressenævnet 24 gange, men ikke modtog kritik i nogen sag
skrev 238.732 artikler mod 202.380 i 2018
var glad for at afsløre massiv økonomiske og ledelsesmæssige problemer i skoleforvaltningen i Kolding
var skuffet over at Fyens Stiftstidende ikke var opmærksom på et nedlagt navneforbud og derfor nu er sigtet for at have overtrådt det.
som hovedejer af Radio4 lancerede Danmarks nye taleradio med hovedsæde i Aarhus

Læs den publicistiske årsrapport her

Yderligere oplysninger:

Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, telefon 2060 4501

 

 

 





vidste du at

... Deal.dk har hver måned mere end 380.000 og spotdeal.dk mere end 310.000 månedlige brugere

vidste du at

… at vi har 2,6 mio månedlige brugere af digitale platforme (websites)

vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro