Jysk Fynske Medier

Vi har grund til optimisme – hvis vi holder os i bevægelse

6. februar 2020


Jørn Broch, Digital Chefredaktør, Jysk Fynske Medier

Jeg var egentlig angriber som dreng – med tynde ben og store forhåbninger. Spillede som så mange andre fodbold i min barndom og var altså̊ spydspids på Føvlings lilleput B-hold. Føvling, en jysk landsby midt mellem Kolding og Esbjerg. Vi var ikke noget godt hold. Det føltes ofte, som om vi spillede mod nogle, der var større – og var de ikke også̊ flere på banen?

Derfor stod jeg ofte stille oppe ved midterlinjen og ventede på, at det andet hold fik scoret, så jeg kunne være med til at give bolden op igen. Der lærte jeg noget vigtigt: Står man stille på en mudret fodboldbane midt i marts, så begynder man at fryse om tæerne.

Det var der, jeg valgte at blive midtbanespiller. Så kunne jeg forsvare, angribe, blande mig og holde mig varm. Det blev unægteligt noget sjovere at spille fodbold.

Vi stod stille for længe i mediebranchen. Det gælder ikke kun de medier, som i dag udgør familien Jysk Fynske Medier. Det gælder alle. Vi blev ikke bare kolde om fødderne. Vi fik frostbid langt op ad benene. Vi kan godt lide at give digitaliseringen, internettet og tech-giganterne skylden for det meste, men vi stod altså selv stille  alt for længe.

Det gør vi ikke længere. Vi har gang i 100 forskellige udviklingstiltag i vores forgrenede koncern. Vi knokler. Kæmper. Angriber. Forsvarer. Vi prøver at sætte tacklinger ind, men også at lykkes med den svære aflevering i dybden.

På det redaktionelle område traf vi i Jysk Fynske Medier i 2016 en beslutning om at ville lykkes med en digital transformation. Vi kaldte det vores must-win-battle. Det gør vi stadig. Vores digitale rækkevidde er øget år for år. Vores digitale indholdssalg ligeså. Cirka 20 procent af vores samlede abonnementsmasse er nu rent digital.

Vi er bestemt ikke i mål. Vi er ikke en gang færdige med første halvleg, og selv om modstanden er hård, er der grund til at se fremad med optimisme.

1. Tiden er faktisk med os. Digitale abonnementsmodeller er ikke længere et eksperiment. Vi kommer til at justere, udvikle og forfine modellerne og pakkerne, men der kan bygges forretning på digitalt indhold. Det ser vi både inden- og udenlands. Vi ser det også hos os selv – om end vi skal sætte endnu mere tryk på fremover.

Hvad vi var begyndt at miste i relationen til vores abonnenter, allerede længe før der var tænkt på mobiltelefoner og bredbånd, kan vi vinde tilbage netop i kraft af det digitale. Vi skal have flere abonnenter i de kommende år, og de skal betale en højere pris. Vores PLUS-produkt koster 99 kroner fra årsskiftet. Senere følger resten.

2. Vi har indsigt. Vi skal forstå vores brugere og deres behov. Skal vi have dem til at betale for indhold – det gælder sådan set på både papir og net – skal det være deres kostbare tid værd. Altså skal vi fokusere på at gøre en forskel i brugernes dagligdag.

De skal bruge tid sammen med os. Vi bliver hele tiden dygtigere på det område. Vi arbejder meget med data i dagligdagen og har udviklet Jourfeedback, som er et ganske enestående værktøj i branchen til medarbejderudvikling – og derigennem produktudvikling.

Men vi skal blive endnu skarpere. Vi er rundet af en historie, hvor avisen skrev om alt – og hvor avisen var en slags analogt internet med stort og småt: underholdning, tidsfordriv, nyheder og nyttigheder. Nu er verden en anden. Det tæller ikke at levere meget. Det tæller at være relevant. Verden er fuld af ting, man kan klikke på, så hvorfor skal man klikke på lige netop os?

Vi skal derfor blive endnu dygtigere til at vælge til og fra, så det står meget tydeligere for vores abonnenter, nuværende og kommende, hvad de får ud af at betale for adgang til vores indhold, uanset hvor de så måtte have lyst til at bruge tid med os. Vi er ikke ude efter et klik, men en relation. Det er en af det kommende års store opgaver på redaktionerne – at blive skarp på det, vi kan kalde læserkontrakten.

3. Vi har muskler. Vi er ikke en masse små medier, men en stor koncern. Det betyder, at vi har en udviklingsafdeling, at vi har dataeksperter i vores DAD-set up, og at vi har digitale redaktionelle eksperter i den digitale organisation og i Livecenteret.

Det betyder også, at vi har en robotredaktør, så vi kan opfylde behovet for hyperlokalt indhold, at vi har en podcastredaktion, fordi vi ser brugerne efterspørge lyd, og at vi har udviklet en oplæserrobot, Athena, fordi vi har opdaget et behov for oplæsning. Har du ikke talt med din Google Mini eller med Siri i dag, så kom i gang.

Medier og teknologi smelter sammen i disse år. Vores historier skal så at sige ud gennem en mobilskærm. Vi kan ikke forvente, at en mediebruger vil lede det halve af dagen efter de 3-5-7 historier, som er relevante for vedkommende.

Vi skal levere fra første skærmbillede. Derfor arbejder et hold af vores dygtige folk lige nu på, hvordan vi kan personalisere vores medier og levere det rette indhold til den enkelte læser på et givent tidspunkt. Det er kompliceret og svært. Det er afgørende.

Føvlings lilleput B-hold anno en gang i 70’erne vandt aldrig det store, om end det faktisk blev til en kredsfinale om et jysk mesterskab i en drengerække et par år senere. Det var stort og et bevis på, at det nytter at klø på.

Jysk Fynske Medier er ikke noget lilleput-hold. Langt fra. Vi er store, stærke og har masser af talent i truppen. Vi kan måle os med de fleste. Vores kamp er vigtig. Den handler om demokrati og sammenhængskraft. Den skal vindes. Vi ved endnu ikke helt præcist, hvordan vi når sejren. Men ét er sikkert: Står vi stille, bliver vi kolde om tæerne.

 





vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger

vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro 

vidste du at

… at vi har 2,6 mio månedlige brugere af digitale platforme (websites)