Jysk Fynske Medier

Vi måler os til bedre journalistik

21. marts 2019


Indrømmet. Overskriften er en lille smule misvisende, for ligesom man ikke kan veje sig til vægttab, så kan man ikke måle sig til bedre journalistik. Men brugen af data er et godt fundament for udvikling af vores journalistik, og det er grundlaget for et af vores afgørende redaktionelle udviklingsprojekter, Jourfeedback.

Jourfeedback er navnet på et digitalt medarbejderudviklingsværktøj, vi har udviklet i Jysk Fynske Medier i løbet af det seneste år. Men før vi dykker ned i Jourfeedback, så lige et par ord fra ansvarshavende chefredaktør, Peter Orry, om baggrunden for hele udviklingsprojektet:

”Vi ønsker at blive bedre chefer for vores medarbejdere, der har et ønske og også et berettiget krav om bedre feedback på deres journalistik. Og dels ønsker vi at give vores kunder bedre journalistik. Nu kan vi med vores data se, hvad de sætter pris på, og hvad de ikke læser ret meget. Det giver basis for en virkelig frugtbar samtale med hver eneste medarbejder hver måned om, hvad den enkelte skal satse mere på, satse mindre på og gøre anderledes”.

Derfor traf vi i Jysk Fynske Medier en beslutning om at indføre månedlige udviklingssamtaler mellem chef og medarbejder i den redaktionelle organisation.

Fra skitse til færdigt værktøj

Jourfeedback begyndte som en håndtegnet skitse på et whiteboard på Jesper Roseners kontor i Vejle i november 2017. Det blev startskuddet på et ambitiøst udviklingsforløb, hvor en lille projektgruppe på tre måneder forvandlede skitsen til en prototype på Jourfeedback-værktøjet, der blev sat i drift i februar. Målet med værktøjet er dels at sikre, at de månedlige samtaler afholdes på et databaseret grundlag, dels at sikre at vi kommer hele vejen rundt i samtalen, dels at samtalen kan afvikles på en effektiv halv time og afvikles uden den store forberedelse.

Værktøjets fire dele:

  • En forside med konklusionen fra seneste samtale og gode råd til en god udviklingssamtale.
  • En side med data. Den vender vi tilbage til. Det er nemlig værktøjets hemmelige ingrediens.
  • En side med evaluering af journalistiske indsatser, hvor journalisten svarer på nogle faste spørgsmål om arbejdsopgaver, samarbejde etc.
  • En side til nye mål. Det er her, konklusionen på den månedlige samtale skrives ind. Når samtalen gemmes, bliver de nye mål overført til forsiden på næste måneds samtale.

Den hemmelige ingrediens

Tilbage til den hemmelige ingrediens; nemlig brugen af data. Data er omdrejningspunktet i samtalen. Vi arbejder i redaktionen med to scorer: en REACH- og en PLUS-score. Alle historier, vi publicerer på vores sites, får en pointscore, alt efter om indholdet ligger foran betalingsmuren eller bag betalingsmuren. Jo bedre indholdet klarer sig, jo flere point får det. I Jourfeedback kan chef og medarbejder se, hvordan al journalistens indhold har klaret sig - og i fællesskab uddrage læring af både succeser og det modsatte.

”Vi ser en tydelig effekt af samtalerne. Vores indhold har en cirka ti procent højere effekt nu, end da vi startede. Målt på vores pointscorer. Og faktisk producerer vi også lidt flere historier nu, men vigtigst af alt; vores indhold gør større indtryk på brugerne”, siger digital chefredaktør, Jørn Broch.

Med Jourfeedback har Jysk Fynske Medier betrådt en ny vej i udviklingen af både medarbejdere og journalistik. Derfor er der stor interesse for værktøjet og den systematiske brug af redaktionelle data. Vi har i løbet af året fortalt om Jourfeedback for danske og udenlandske kolleger og branchefolk ved en række forskellige arrangementer.

Grønne tal og glade medarbejdere

Effekten slår igennem i salgsleddet. Vi har øget vores PLUS-salg med cirka 20 procent i løbet af året. Antallet af abonnenter på vores to digitale abonnementer, PLUS og DIGITAL, vokser også med henholdsvis 40 og 10 procent.

”Vi har i høj grad fået det ud af Jourfeedback, vi håbede på. Der var en sund skepsis over for samtalerne i starten, men jeg oplever, at den er afløst af glæde over at få tid til at tale journalistik. Vi er blevet bedre chefer for vores medarbejdere, de får den ønskede feedback, og ikke mindst kan vi se på vores data, at vi laver journalistik, som læserne sætter mere pris på, læser mere af og bruger mere tid på at læse. Jeg glæder mig til at gøre samtalerne endnu bedre, efterhånden som vi får endnu mere data at tale om og bliver endnu bedre til at gennemføre samtalerne på den rigtige måde, så vi hele tiden har fokus på at forbedre vores journalistik”, siger Peter Orry.

Og udviklingen af Jourfeedback sker uafbrudt. Vi har også fået data fra E-aviserne koblet på værktøjet. 





vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense og Holstebro 

vidste du at

... avisen Danmark har 559.000 ugentlige læsere og er dermed landets mest læste dagblad

vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger