Jysk Fynske Medier

Det journalistiske drivhus

6. juni 2019


Det journalistiske drivhus er et koncept, som Århus Stiftstidende har søsat med midler fra Aarhus Stiftstidendes Fond. Med det journalistiske drivhus inviterer vi vores læsere ind i den journalistiske proces.

Nu åbner vi op

Det journalistiske drivhus går i sin enkelthed ud på, at vi giver vores læsere et større indblik i, hvilke overvejelser der er gået forud for en historie. Det gør vi for at skabe en højere grad af transparens i vores metoder og processer. På de større historier fortæller vi helt åbent, hvad vi har gjort, hvorfor vi har valgt at gøre det, hvordan vi har gjort, og delagtiggør læserne i vores overvejelser, vores tvivl og vores valg.

Vil du høre mere?

På nettet tilføjer vi lydoptagelser af 2-5 minutters varighed, hvor den pågældende journalist deler sin fascination og interesse for den konkrete historie. Journalisten forklarer de journalistiske overvejelser, etiske overvejelser, menneskelige hensyn, og han/hun gør rede for det samfundsmæssige perspektiv. Nogle af de væsentligste historier, hvilket oftest er historier med flere nuancer, bliver læst mindre, end dem der lader sig udbasunere i en dramatisk overskrift. Vores nye initiativ hjælper til, at de væsentligste artikler også bliver modtaget, som de er ment, hos læseren. Hør flere af historierne på Soundcloud.

Vi tager gerne det første skridt

Projektet sætter en ny standard i branchen. Det skal belyse, hvordan et traditionelt medie anno 2018 ikke skal være afsenderorienteret, men det skal i højere grad end tidligere tage et samfundsmæssigt ansvar for selve kommunikationssituationen. Vi skal, som medie, ikke kun tage ansvar for, hvad og hvordan vi fortæller om verden – vi skal også tage ansvar for, hvordan det bliver modtaget.

Vores drivhus har allerede været i brug

Vi har blandt andet haft følgende historier gennem drivhuset:

  • Flemming Mønsters historie om danskernes engelskkundskaber
  • Dennis Bjerre Christiansens personlige portræt af AIA Tranbjerg
  • Ole Christensen om letbanen på Djursland
  • Hans Petersens fortælling om Laurits, der skal spille nazist ved teateret.




vidste du at

... fællessektionen Danmark har 315.000 læsere og er dermed landets mest læste dagblad

vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger

vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense, Esbjerg og Holstebro