Jysk Fynske Medier

GulogGratis vender tingene på hovedet

4. april 2019


GulogGratis er en af danskernes foretrukne brugthandelsplatforme, men i de seneste år har flere kanaler som Facebook og mindre nichesites fundet vej til konkurrencen om kunderne. Så hvordan holder GulogGratis sin topplacering hos danskerne?

Velkommen til det nye GulogGratis

GulogGratis har eksisteret på sin nuværende platform i mere end et årti og har derfor længe været ”digital pensioneret”. Konsekvensen er, at det er svært at navigere rundt og ændre retning for sitet. Websitet er derfor nået til et punkt, hvor det ikke længere kan understøtte det katalog af ideer, der står i strategiplanen for GulogGratis. Derfor blev det i sommeren 2017 besluttet at skrive GulogGratis fuldstændig om. Fremover skal sitet baseres på moderne teknologi. Hele platformen er i gang med en omfattende ombygning og modernisering, så den er rustet til fremtidens krav og ønsker.

Projektet blev for alvor skudt i gang i januar 2018.  De første mange måneder gik med at bygge organisationen og koble seks nye kollegaer på teamet. Parallelt blev der arbejdet på at beskrive alle opgaver i projektet. Den oprindelig opgave lød på en-til-en kopi, men vi valgte at udnytte situationens fulde potentiale og optimere brugeroplevelsen flere steder på sitet. Brugeroprettelsen er central for det nye GulogGratis.

Små skridt

Vi laver ikke en ”big bang”-lancering, hvor alt gammelt erstattes af nyt på én gang. Vi går med små skridt og udruller løbende det nye indhold og funktioner. Det har vi gjort for at holde overblik og give os selv mulighed for at komme eventuelle fejl i forkøbet. Derudover kan vi gribe ind i processen, hvis noget ikke skulle virke – modsat vores forventninger. De første synlige ændringer på GulogGratis bliver top og bund, der kommer ud i en nyt og let spiseligt design. Herefter følger tekstsider, login og til sidst brugeroprettelse.

En flydende, fleksibel proces

Projektet er bygget op af otte milepæle. Hver milepæl indeholder et antal projekter og funktioner. Mellem hver milepæl mødes projektgruppen og diskuterer indholdet af de kommende milepæle. Det giver mulighed for løbende at ændre kurs, hvis vi opdager noget, der giver bedre mening for forretningen.

Når projektet med udgangen af 2019 er ved vejs ende, står vi forhåbentlig tilbage med et komplet omskrevet GulogGratis. Sitet vil på det tidspunkt være bygget op af en masse fleksible komponenter, som vi kan genbruge til andre projekter. Denne fleksibilitet er netop hovedårsagen til, at vi gennemfører dette projekt. Vi ønsker at genbruge byggeklodserne fra GulogGratis, når vi skal lave nichesites – det kunne eksempelvis være et specialsite for alt fra landbrugsmaskiner til modeltog. Netop muligheden for at lave vertikaler – altså nichesites – er en af de helt store muligheder for GulogGratis, da det åbner op for nye forretningsområder.

GulogGratis flytter

I takt med at GulogGratis.dk bliver omskrevet, flytter siden også væk fra kælderen på Banegårdspladsen i Odense og op i skyen hos Google. Vi tager vores nye platform seriøst, og med flytningen får vi bedre mulighed for hurtigere at kunne skalere og udnytte mange af de funktioner, som følger med pakken hos Google – for eksempelvis billedgenkendelse. For udviklerne betyder projektet, at de får lov til at arbejde med de nyeste teknologier på den nyeste platform. Det er noget, som vi aktivt bruger i rekruttering af nye medarbejdere, og der er ingen tvivl om, at et sådant projekt vækker interesse hos eventuelt kommende medarbejdere.

 





vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger

vidste du at

STEP er Jysk Fynske Mediers reklame- og kommunikationsbureau med kontorer i Odense, Esbjerg og Holstebro 

vidste du at

... fællessektionen Danmark har 315.000 læsere og er dermed landets mest læste dagblad