Jysk Fynske Medier

Radioernes fremtid findes på nettet

26. juni 2019


Fremtiden er digital – også for Jysk Fynske Mediers radioer, der arbejder på at flytte endnu flere lyttere over på de digitale stationer.

"Faktisk foregår 15 % af vores stationers totale lytning allerede på digitale platforme via apps eller hjemmesider. Og den digitale lytning er stærkt stigende", forklarer Rene Larsen, der er musikchef på Jysk Fynske Mediers radioer.

For stationerne er internettet således ikke en trussel, men en chance for yderligere mangfoldighed og dermed flere lyttere. Derfor har radioerne også lanceret en række nye kanaler, der udelukkende er tilgængelige digitalt. De fire nyskabelser hedder VLR.dk, Skala Fresh, Glam & Glitter samt Soft Pop. Kanalerne spiller henholdsvis udelukkende dansk musik, helt nye hits, rock fra 1970’erne samt blød pop.

"Vi har allerede gjort gode erfaringer med rent digitale kanaler. I flere år har vi fx i tiden omkring december haft flere forskellige stationer, der kun er tilgængelige via apps og hjemmesider og udelukkende spiller julemusik. Med disse nicheprodukter er det lykkedes os at tiltrække omkring 30.000 lyttere om ugen", siger Rene Larsen.

Ud med DAB og ind med radiostationer på nettet

Regeringen har sendt klare signaler om, at det nuværende FM-bånd på et eller andet tidspunkt skal lukkes ned. Tidligere var opfattelsen, at FM skulle erstattes af et æterbåret, digitalt signal kaldet DAB. Jysk Fynske Medier er allerede til stede på DAB med samtlige radiostationer. DAB har imidlertid en række svagheder. Signalerne er ikke særligt robuste og kan nemt forstyrres af for eksempel landskabelige forhold. Samtidig har modtagerne ikke mulighed for at lokalisere sendernes geografiske placering, hvilket umuliggør for eksempel relevante trafikmeldinger, lokale nyheder og opdeling af reklamer i forskellige split.

Alle disse udfordringer kan internettet overvinde. I takt med, at også de mobile net bliver stadig hurtigere, og dækningen forbedres, bliver denne distributionsform vigtigere og vigtigere, fortæller programchef Claus Nielsen.

"Derfor er det også afgørende, at vi med både de velkendte stationer og nye formater får flyttet lytterne over på de digitale platforme for at sikre vores forretningsmodel", mener David Nielsen, der er kommerciel chef for Jysk Fynske Mediers radioer.





vidste du at

... Jysk Fynske Medier tager aktiv del i lokale kultur- og idrætsforeninger

vidste du at

… at vi har 2,5 mio månedlige brugere af digitale platforme (websites)

vidste du at

... fællessektionen Danmark har 315.000 læsere og er dermed landets mest læste dagblad