Vores årsrapporter & regnskaber

Derudover, kan du også læse det journalistiske årsregnskab her.

Yderligere oplysninger:
Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, telefon: 20 60 45 01.

JFM leverede de budgetterede fem millioner kroner i overskud i 2023. Året var historisk vanskeligt for mange danske medievirksomheder, fordi omsætningen på printannoncer faldt med næsten 20 procent, og på den baggrund er administrerende direktør, Jesper Rosener, tilfreds.

– Vi har Danmarks største omsætning på printannoncer i vores 15 dagblade og mange ugeaviser, så derfor blev vi selvfølgelig hårdt ramt, da omsætningen svigtede. Det har faktisk haft en negativ effekt på vores bundlinje på omkring 100 millioner kroner. Det har vi ikke oplevet før, og så skal vi selvfølgelig være tilfredse med alligevel at kunne levere det resultat, vi havde lovet, siger Jesper Rosener.

Når det kunne lade sig gøre, skyldes det, at andre områder gik over forventning. Det gælder i høj grad koncernens tre deal-selskaber, Sweetdeal, SpotDeal og Deal.dk, som præsterede markant over forventningerne. Også JFM’s logistikdivision med distributionsselskaber og trykkerier leverede bedre end forventet, og desuden blev resultatet hjulpet af bedre resultat end forventet i distributionsselskabet Dao, som JFM ejer sammen med JP/Politikens Hus og Berlingske Media. Desuden bidrog også en positiv kursudvikling for JFM’s værdipapirer og en løbende tilpasning af omkostningerne.

Mod slutningen af året lukkede JFM 11 af sine mindre ugeaviser, som på grund af faldet i printomsætningen ikke længere var rentable. Der blev også gennemført en reduktion i antallet af digitale nichemedier i og omkring Aarhus, som to år efter at være blevet etableret som et markant udviklingsinitiativ ikke havde opnået den fornødne gennemslagskraft i markedet.

Til gengæld har JFM intensiveret investeringerne i digital udvikling på andre områder. Det gælder både på de kommercielle og redaktionelle områder. Der er særligt fokus på at udvikle AI og undervise både egne medarbejdere og kolleger i andre medievirksomheder i brugen af den nye teknologi, ligesom der udvikles markant på den publicistiske kerneforretning.

– Her glæder vi os over, at salget af vores rent digitale plus-abonnementer til vores nyhedssites fortsætter med at stige. Tallet voksede lige som i 2022 med 40 procent, og det er også kravet i 2024. Det kræver investeringer i blandt andet personalisering, og det kræver mere liv og flere historier på vores nyhedssites, så det er også projekter, vi har sat i gang, siger Jesper Rosener.

På trods af det klare fokus på digital udvikling spiller dagbladene på print stadig en afgørende rolle for JFM.

– De er ekstremt vigtige for os. De er centrale i vores publicistiske mission om at nå så mange som muligt med kvalitetsjournalistik, de bidrager markant til vores økonomi, og de giver os styrke til at sætte tempo på den digitale omstilling. Vi har absolut ingen planer om at afvikle dagbladene på papir, understreger Jesper Rosener.

Omsætningen i JFM steg i forhold til 2022 med cirka to procent til 1,918 milliarder kroner.

Årsrapport for 2023 findes her.

Yderligere oplysninger:
Administrerende direktør Jesper Rosener, telefon 21 77 20 32.

+
er vi ugentligt i kontakt med
+
forskellige medier
+
medarbejdere i hele koncernen

JFMs publicistiske regnskab

I forbindelse med offentliggørelsen af årsrapporten fremlægger JFM nu også sit publicistiske regnskab, som kaster lys over de værdier og mål, der driver koncernens mediemission.

– At være med til at styrke demokratiet og samfundets sammenhold ser vi som vores kerneopgave, udtaler Jesper Rosener, administrerende direktør hos JFM.

I løbet af 2023 stod det klart, hvor vigtig journalistik er for samfundet. Der er krig midt i Europa, politiske systemer undergår store forandringer, klimaudfordringerne intensiveres, arbejdskraft er en mangelvare, og kunstig intelligens bliver en stadig større del af vores hverdag.

– Der er mere brug for frie medier end nogensinde. Nogle, der faktatjekker deres oplysninger og står ved deres fejl. Nogle, folk kan stole på. Kunstig intelligens gør det muligt at fremstille falskt indhold i både bogstaver, lyd, billeder og video. Det er en vild labyrint at hitte rundt i for brugerne, og de klassiske, redigerede medier har en endnu større rolle end for bare et par år siden som dem, der kan være troværdige holdepunkter midt i et kaos af information. Kan vi udfylde den rolle, og kan vi gøre tillid til vores vigtigste valuta, tror jeg på, at vi har en meget stærk fremtid foran os til gavn for demokratiet og oplysningen, siger Peter Orry, ansvarshavende chefredaktør i JFM.

 

Det publicistiske regnskab fremhæver både redaktionelle succeser og giver plads til selvrefleksion, specielt i lyset af de sager, som har været behandlet i Pressenævnet – herunder de to sager, hvor JFM ikke stod som vinder.

Rapporten tilbyder også indsigt i, hvordan journalistikken udvikles på baggrund af dataanalyser. Læs det journalistiske årsregnskab her.

Yderligere oplysninger:
Ansvarshavende chefredaktør Peter Orry, telefon: 20 60 45 01.

Kontakt JFM – Vi er klar til at hjælpe dig!

Du kan skrive til os 24 timer i døgnet, og vi vil bestræbe os på at besvare din henvendelse så hurtigt som muligt. Tak!

Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.

Kontakt JFM – Vi er klar til at hjælpe dig!

Du kan skrive til os 24 timer i døgnet, og vi vil bestræbe os på at besvare din henvendelse så hurtigt som muligt. Tak!

Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.

Kontakt JFM – Vi er klar til at hjælpe dig!

Du kan skrive til os 24 timer i døgnet, og vi vil bestræbe os på at besvare din henvendelse så hurtigt som muligt. Tak!

Din henvendelse er sendt – vi besvarer den hurtigst muligt.